راهیان کوی دوست

درس اخلاق حاج آقا محمد حسن زمانی

۴۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

هوای نفس / امام خمینی (ره)

 

 

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

روزه ماه مبارک رمضان

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

تشدید حس مناجات در خود

🔰چه‌کار کنیم که حس مناجات در ما تشدید شود؟
🔰اضطرار می‌تواند باب محبت به خدا را باز کند

🔻 آشنایی با برخی مضامین دلنشین مناجات شعبانیه(۵)

🔸 یکی از جملات بسیار توحیدی و زیبای مناجات شعبانیه در فرازهای ابتدایی این مناجات، این عبارت است: «بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی» خدایا نقص من و هر منفعت و ضرری که بخواهد به من برسد، همه‌اش به‌دست تو است...

🔸 وقتی از ما بپرسند «کارها دست کیست؟» معمولاً می‌گوییم «همه‌چیز دست خداست» اما چرا این معارف توحیدی در قلب ما-آن‌طور که باید و شاید- جاری نمی‌شود که موجب اشک و مناجات و محبت شدید نسبت به خدا شود؟ چون ما معمولاً به اسباب و علل، خیلی بها می‌دهیم و نقش خدا را فراتر از اسباب و علل و فراتر از نقش خودمان، نمی‌بینیم!

🔸 بلا معمولاً یک وضعیتی را برای انسان پیش می‌آورد که او را در یک بن‌بست قرار می‌دهد و انسان یک‌دفعه‌ای احساس می‌کند، کسی را غیر از خدا ندارد، درحالی‌که ما در اوج رخاء و گشایش هم کسی را غیرخدا نداریم، ما در اوجِ هموار بودن همۀ وسایل و اسباب در کنارمان و در آستانۀ رسیدن به خواسته‌های خودمان، باز هم کسی را غیرخدا نداریم.

🔸 یک‌مقدار باید به میزان دخالت خدا در زندگی‌مان، در هر لحظه نگاه کنیم و اینکه همۀ صحنه‌ها در اطراف ما طوری طراحی شده که متناسب با امتحان‌گرفتن خدا از ما باشد. البته ما باید وظیفه‌مان را نسبت به اسباب و علل انجام بدهیم و اگر ضرری آمد دفع کنیم، یا اگر منفعتی به‌سمت ما آمد-از طرق مشروع- آن را جلب کنیم. 

🔸 ما نباید نسبت به اسباب و علل، مطلقاً بی‌توجه باشیم، اما پشت سرِ این اسباب و علل و قوی‌تر از آنها، باید خدا را ببینیم. اگر این حالت در کسی پدید بیاید که فراتر از همۀ اسباب و علل، نقش خدا را ببیند و اضطرار و نیاز دائمی‌اش را به خدا باور کند، حس مناجات در او تشدید می‌شود به‌طوری که بدون بلا هم مضطرِ کمک‌گرفتن از خدا می‌شود و خیلی ملتمسانه می‌تواند با خدا مناجات کند.

🔸 این اضطرار هم قطعاً منافاتی با ادب و منافاتی با عشق و محبت نسبت به پروردگار ندارد، بلکه این اضطرار می‌تواند باب محبت را باز کند و إن‌شاءالله این اضطرار برای ما با کمی تفکر به‌دست می‌آید؛ البته اگر خود خدا کمک کند.

👤علیرضا پناهیان
🚩شرح مناجات شعبانیه 

۳۰ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

در دنیا ...

 

۲۹ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

خواص سوره قدر

۲۹ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

فرازی از مناجات شعبانیه۰

۲۸ فروردين ۹۹ ، ۲۱:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

خواص سوره جمعه

۲۸ فروردين ۹۹ ، ۲۱:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

اطلاعیه کمک مومنانه

۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

رزمایش کمک به فقرا

ا سلام و عرض ادب و احترام
به استحضار می رساند باتوجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و تداوم وضع موجود و احتمال اینکه جلسه ای در ماه مبارک نداشته باشیم، همچنین با توجه به دستور اکید رهبری عزیز مبنی بر رزمایش کمک به فقرا،در نظر است جهت خشنودی حضرت دوست و اجابت امر نایب برحق امام عصر(عج) بسته های مواد غذایی جهت فقرا و نیازمندان تهیه گردد. لذا از دوستانی که قصد داشتند در سفره افطاری ماه مبارک، همچون سال گذشته حضور پر رنگ داشته باشند تقاضا می شود جهت شرکت در این امر خیر کمکهای نقدی خود را به حساب صندوق جلسه واریز کنند.
لطفا مبالغ خود را حداکثر تا ۲۸ و نهایتا تا ۲۹ فروردین ماه واریز بفرمائید.
شماره کارت صندوق جلسه:
بانک مسکن،مجید فهیمی
6280231431047082
بیاییم حتی با کمک مبلغی ناچیز (در حد هزار تومان) خودمان را به امام زمانمان نشان بدیم.

۲۵ فروردين ۹۹ ، ۰۷:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان

دیروز، امروز ، فردا

۲۵ فروردين ۹۹ ، ۰۷:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیز ترکمان